Jak zarabiać na aplikacjach mobilnych? 9 pomysłów na monetyzację

Masz pomysł na aplikację mobilną? A może już zacząłeś ją tworzyć! To świetnie! Pamiętaj jednak, że nawet najlepszy produkt nie odniesie sukcesu bez dobrej strategii sprzedażowej. Istnieje wiele sposobów na zarabianie na aplikacjach mobilnych – warto więc wybrać taki, który będzie spójny ze specyfiką Twojej branży, grupy docelowej oraz oferowanych funkcjonalności. 

Poznaj 9 pomysłów na monetyzację aplikacji mobilnej i wykorzystaj je do budowy skutecznego modelu biznesowego.

Spis treści

Ile można zarobić na aplikacji mobilnej?

Na jakie zyski mogą liczyć twórcy aplikacji mobilnych? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przyjrzyjmy się prognozom przedstawionym przez Statista 2022:

  • Całkowity dochód na rynku aplikacji mobilnych w 2022 wyniesie 420.7 miliardów USD w skali globalnej.
  • Do 2026 rynek aplikacji osiągnie wartość 542.8 miliardów USD. 
  • Liczba pobrań aplikacji w 2022 roku wyniesie około 223 miliardy.

Warto przyjrzeć się nieco bliżej segmentowi gier. Według Statista 2022 prognozowany dochód z takich aplikacji w 2022 roku to 103.5 mld USD. W porównaniu z rokiem poprzednim jest to wzrost o około 5.4%, a z rokiem 2019 – aż o 51.5%. 

Nie ma więc wątpliwości, że rynek aplikacji mobilnych ma ogromny potencjał i ten trend zapewne nie minie w kolejnych latach. Oznacza to jednak także ogromną konkurencję i szereg nowych produktów, które co roku stają do walki o uwagę i portfele użytkowników. Dlatego już na początku warto dobrze przemyśleć model biznesowy i sprawić, by był wspierany przez design i funkcjonalność aplikacji.

Spójrzmy więc na kilka popularnych sposobów na zarabianie na aplikacjach mobilnych.

1. Subskrypcje

To jeden z najpopularniejszych sposobów na zarabianie na aplikacjach. Polega on na tym, że użytkownik płaci miesięczny abonament, aby uzyskać możliwość korzystania z aplikacji. Płatności dokonuje się podczas pobierania produktu z AppStore lub Google Play.

Model ten będzie dobrym rozwiązaniem przede wszystkim w przypadku aplikacji regularnie uzupełnianych o nowe bazy treści, np. filmy, muzykę, książki czy gry.

Przykłady aplikacji:

Zaletą modelu subskrypcyjnego jest to, że generuje regularne i stałe przychody, dzięki czemu biznes staje się przewidywalny i stabilny. Pozwala on też na wprowadzenie segmentacji klientów i oferowanie różnych zakresów funkcjonalności i cen, co umożliwia on targetowanie odbiorców o zróżnicowanej zasobności portfela.

Trudnością w tym modelu może być jednak przekonanie użytkowników do wykupienia stałego dostępu – zwłaszcza, że w każdej chwili może pojawić się konkurencja, która zaoferuje podobne funkcjonalności za darmo lub taniej. Kluczowe jest więc takie zaprojektowanie wartości i funkcjonalności, by odbiorcy byli skłonni płacić za nie każdego miesiąca. Warto też wprowadzić bezpłatny okres próbny, aby użytkownicy mieli okazję przetestować aplikację i przekonać się, że warto opłacić subskrypcję. W tym modelu nie można też zapominać o aktywnym budowaniu zaangażowania i lojalności odbiorców.

2. Mikropłatności

Model ten polega na dokonywaniu drobnych płatności wewnątrz aplikacji w zamian za odblokowanie dodatkowych funkcji. Dobrze sprawdza się w przypadku gier, w których gracze uzyskują dostęp do kolejnych poziomów, kupują wirtualne waluty albo bonusy. Jest też dobrym rozwiązaniem w aplikacjach edukacyjnych oferujących pojedyncze materiały, np. raporty, filmy, artykuły czy prace naukowe. 

Przykład aplikacji:

Zaletą tego modelu jest to, że łatwiej jest przekonać kogoś do pojedynczej płatności niż ponoszenia stałej, comiesięcznej opłaty. Z drugiej strony znacznie trudniejsze staje się utrzymanie płynności i lojalności odbiorców. Konieczne jest też zapewnienie sprawnego i szybkiego systemu płatności oraz podejmowanie działań podtrzymujących zaangażowanie – ostatecznie tylko ono może sprawić, że użytkownik będzie decydował się się na dodatkowe opłaty. 

3. Prowizje za zakupy

Model ten polega na pobieraniu prowizji od transakcji dokonanych wewnątrz aplikacji. Sprawdza się dobrze w przypadku aplikacji typu marketplace, w których dochodzi do kupna i sprzedaży między użytkownikami. Oczywiście, w takim przypadku przychód będzie uzależniony od popularności serwisu, liczby aktywnych użytkowników oraz częstotliwości i wartości samych transakcji. Aby więc osiągnąć znaczące zyski, konieczne jest zgromadzenie dużej i aktywnej społeczności.

Przykład aplikacji:

Model ten wymaga zapewnienia szczególnie wysokiego bezpieczeństwa transakcji, przygotowania regulaminu, wdrożenia ochrony danych osobowych i programu ochrony kupujących.

4. Płatność za pobranie

Kolejny model polega na wprowadzeniu płatności za pobranie aplikacji. Od subskrypcji różni się od tym, że opłata jest jednorazowa, a nie comiesięczna.

Zaletą tego modelu jest to, że pozyskanie jednorazowej wpłaty od użytkownika może być łatwiejsze niż namówienie go do płacenia co miesiąc. W takich okolicznościach jednak znacznie trudniej jest zbudować stabilny model biznesowy. Wysokość zysków jest tutaj uzależniony od napływu nowych użytkowników, których liczba jest ostatecznie ograniczona. Warto więc połączyć ten model z innymi rozwiązaniami, np. mikropłatnościami.

5. Freemium

Plan freemium zakłada, że część funkcjonalności dostępnych w aplikacji jest darmowa. Użytkownik za opłatą może jednak zyskać dodatkowe korzyści, np. wyłączyć wyświetlanie reklam albo odblokować dodatkowe funkcje. Takie rozwiązanie pomaga przekonać do aplikacji osoby, które nie zdecydowałyby się od razu na wykupienie subskrypcji. Dzięki dużej ilości pobrań aplikacja zyskuje w rankingach w rankingach popularności, co pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców i stopniowe budowanie ich zaangażowania. 

Przykłady aplikacji:

Wyzwaniem w tym modelu jest dobre wyważenie funkcjonalności w wersji darmowej i płatnej. Jeśli bezpłatna oferta będzie zbyt bogata, trudno będzie przekonać użytkowników do wersji premium.

6. Reklamy

Model ten jest często stosowany przy aplikacjach darmowych lub łączony z freemium. Wyświetlanie to sposób na monetyzowanie aplikacji, za które użytkownicy zazwyczaj nie są skłonni płacić. Reklamy są emitowane przez dostawców sieci reklamowych, takich jak Google AdMob, które łączą reklamodawców z aplikacjami. Kreacje reklamowe mogą mieć różne formaty: wyświetlać się w trakcie korzystania, pojawiać raz na jakiś czas, być pop-upami, reklamami pełnoekranowymi, video, itd. Sieć dodatkowo gromadzi dane o użytkownikach i dopasowuje reklamy do ich profilu i zainteresowań. 

Przykłady aplikacji:

Aby uzyskać jeszcze wyższe dochody, niektóre aplikacje premiują użytkowników oglądających reklamy do końca, np. dodatkowymi punktami czy bonusami do wykorzystania w aplikacji. Zbyt duża ilość reklam może być jednak irytująca i zniechęcać odbiorców do korzystania – warto o tym pamiętać.

7. Afiliacja

Afiliacja w aplikacji mobilnej polega na pobieraniu prowizji od sprzedaży uzyskanej z reklam wyświetlanych użytkownikowi. Reklamy emitowane są przez dostawców sieci partnerskich, takich jak wspomniany wcześniej Google AdMob. Rozliczenie odbywa się w modelu aukcyjnym. Oznacza to, że im większa liczba reklamodawców chciałaby pojawić się w danej aplikacji, tym wyższa jest stawka CPM (Cost Per Mille – koszt 1000 wyświetleń).

8. Merch

Sprzedaż produktów powiązanych z aplikacją to nieco mniej typowy, ale ciekawy sposób na monetyzację. Rosnąca popularność aplikacji może wykreować popyt na brandowane koszulki, akcesoria sportowe czy elektroniczne. Dziś takie gadżety można łatwo wykonać dzięki platformie Amazon Merch, która zajmuje się ich produkcją i wysyłką. 

Taki model sprawdzi się jednak głównie w przypadku aplikacji najpopularniejszych, które stają się obecne w popkulturze. Niestety nie będzie dobrym wyborem dla początkujących graczy, których odbiorcy nie są jeszcze mocno związani emocjonalnie z produktem.

9. Sponsor

Ostatnim pomysłem jest znalezienie sponsora. Współpraca z dużą marką może stać się źródłem stabilnych dochodów oraz poprawić renomę aplikacji. Sponsoring może polegać na opłacie w zamian za cross-selling produktów partnera, promocji jego oferty wewnątrz aplikacji czy umieszczenie w niej elementów jego brandingu. 

Niestety z pewnością trzeba będzie włożyć sporo pracy w to, by pomysł zainteresował potencjalnych sponsorów, którzy każdego tygodnia dostają dziesiątki podobnych propozycji. Trzeba więc najpierw udowodnić, że aplikacja ma potencjał na rozwój i na własną rękę zdobyć wielu aktywnych użytkowników, co może być trudne przy braku środków na promocję. 

Masz już konkretny pomysł na aplikację, a może dopiero go szukasz? Skontaktuj się z nami. Jesteśmy software housem, który zajmuje się nie tylko tworzeniem aplikacji, ale również sprawdzaniem potencjału Twojego pomysłu, stworzeniem MVP i strategii jego wprowadzenia na rynek i skutecznej monetyzacji. Pomożemy Ci rozwinąć właściwy pomysł i przekuć go w gotowy, zarabiający produkt.

Zdjęcie: https://www.pexels.com/photo/crop-anonymous-economist-using-calculator-app-on-smartphone-at-work-4386323/