6 najczęstszych błędów przy projektowaniu aplikacji mobilnych i webowych. Jak ich uniknąć?

Projektowanie aplikacji zarówno mobilnych jak i webowych jest złożonym procesem, podczas którego możesz napotkać wiele pułapek. Musisz wziąć pod uwagę wiele czynników – od złego określenia wymagań co do aplikacji po źle zaprojektowane ekrany, które są niewygodne w użyciu dla użytkowników. Jeśli chodzi o projektowanie aplikacji mobilnych i webowych, często popełnianych jest kilka typowych błędów. W tym poście przyjrzymy się siedmiu najczęstszym błędom popełnianym podczas projektowania aplikacji mobilnych i internetowych. Unikając tych błędów, możesz poprawić wrażenia jakość Twojej aplikacji, zwiększyć liczbę użytkowników oraz więcej na niej zarabiać.

Spis treści

1. Błędnie określone potrzeby aplikacji

Prawdopodobnie słyszałeś/słyszałaś, że najlepszym sposobem na stworzenie udanej aplikacji jest stworzenie takiej, która spełnia rzeczywiste potrzeby. I to prawda! Ale identyfikacja właściwej potrzeby może być trudna. Jeśli opracujesz aplikację, której nikt nie chce ani nie potrzebuje, nie odniesie ona sukcesu. Na szczęście jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby upewnić się, że identyfikujesz właściwą potrzebę dla swojej aplikacji. Skoro zdecydowałeś/zdecydowałaś się na stworzenie własnego projektu musisz zdecydować się na badanie rynku czy zachodzi faktycznie potrzeba takiego rozwiązania. Przeprowadź badania, porozmawiaj z ludźmi, czego tak naprawdę potrzebują. Pamiętaj, że jeśli Twój pomysł wydaje Ci się najlepszy na świecie, ale tego zdania nie podzielą Twoi przyszli użytkownicy to niestety, ale projekt może nie przetrwać na rynku.

2. Za dużo zbędnych funkcji

Jednymi z najczęstszych błędów, z którymi można się spotkać to właśnie te dotyczące liczby funkcji w aplikacjach. Nowo wypuszczana aplikacja na rynek powinna być ograniczona w liczbie funkcji i ograniczyć się do MVP. Mniejsza liczba funkcji sprawi, że aplikacja będzie prostsza oraz jej działanie skupi się na głównej funkcji, którą ma pełnić. Pamiętaj również, że ograniczenie liczby funkcji do minimum przyśpieszy jej stworzenie, ułatwi wdrożenie oraz aplikacja będzie prostsza w użyciu przez co może przyciągnąć więcej użytkowników. Każda dodatkowa funkcja powinna być wdrażana już po wypuszczeniu pierwszej wersji aplikacji na rynek i zdobyciu pierwszych użytkowników.

3. Źle zaprojektowane ekrany w aplikacjach mobilnych i webowych

Źle zaprojektowany interfejs (ekrany) to błąd, który potrafi szybko zniechęcić użytkowników do dalszego korzystania z aplikacji. Jeśli projektant UI/UX stworzy ekrany tak, że będą przeładowane informacjami, nawigacja będzie nieintuicyjna, a elementy będą zbyt małe to można się spodziewać szybkiej utraty użytkowników. Warto korzystać z dobrych praktyk, które obowiązują przy projektowaniu aplikacji pod dane platformy i urządzenia. Przede wszystkim, jeśli dana aplikacja ma wersję zarówno webową jak i mobilną należy dobrze przemyśleć czy wyświetlać wszystkie informacje w jednej i drugiej wersji. Ekran mobilny jest dużo mniejszy niż desktopowy i przez to ciężej pokazać wszystkie informacje.

4. Brak strategii marketingowej

Samo stworzenie aplikacji nie wystarczy, żeby użytkownicy zaczęli z niej korzystać. Najczęściej wygląda to tak, że w końcu wypuszczasz swoją aplikację i ląduje ona w sklepie Google Play lub AppStore wśród milionów innych aplikacji. W przypadku aplikacji webowej uruchamiasz aplikację na wybranej domenie, ale jest ona prawdopodobnie na n-tej stronie w Google i nikt nie kliknie w link, bo nie znajdzie Twojej apki w wyszukiwarce. Bez dobrej strategii marketingowej trudno, aby Twoja aplikacja została znaleziona przez potencjalnych użytkowników. Dobrym pomysłem jest prowadzenie działań marketingowych już w czasie tworzenia aplikacji. Możesz przykładowo stworzyć landing page gdzie będzie formularz z listą oczekujących na Twój projekt. Jest to jednocześnie dobra walidacja pomysłu. Jeśli sam landing page będzie cieszył się zainteresowaniem, to całkiem prawdopodobne, że wypuścisz aplikację z sukcesem. Przeczytaj więcej o marketingu aplikacji mobilnych.

5. Źle oszacowany budżet na projekt

Przed rozpoczęciem prac nad aplikacją musisz dobrze przeliczyć jaki budżet będzie potrzebny. Jest to o tyle ważna rzecz, że nie możesz zatrzymać projektu w jego trakcie przez brak środków. Najważniejsza rzecz, o której musisz pamiętać: koszt stworzenia aplikacji zależy od jej wielkości i skomplikowania. Dlatego wspomnieliśmy też, że warto zaczynać projekty z mniejszą ilością funkcji. Druga rzecz, o której możesz zapomnieć to późniejsze utrzymanie. Jest to ważne, żeby aplikacja była na bieżąco aktualizowana i dostosowywana do warunków rynkowych.

6. Niesłuchanie głosu użytkowników

Po wypuszczeniu projektu na rynek musisz na bieżąco zbierać informacje od użytkowników na temat Twojej aplikacji. Musisz reagować na wszelkie wzmianki o błędach, co denerwuje użytkowników i rozważać co poprawić, aby było jak najlepiej. Oczywiście, nie powinieneś/powinnaś od razu zaczynać wdrażania zmian na podstawie jednego złego komentarza. Ale jeśli wielu użytkowników zgłasza się do Ciebie z tym samym problemem, to z pewnością musisz zastanowić się nad wprowadzeniem niezbędnych poprawek.

Jak widzisz na sukces aplikacji zarówno mobilnych jak i webowych wpływa wiele czynników. Jednak skupienie się na kluczowych obszarach podczas jej tworzenia pozwala uniknąć błędów. Jeśli szukasz firmy, która pomoże Ci bezbłędnie wprowadzić Twoją aplikację na rynek, skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o tym jak możemy Ci pomóc.

Zdjęcie: https://www.pexels.com/photo/notebook-beside-the-iphone-on-table-196644/