Jaki jest koszt utrzymania aplikacji mobilnej? Kilku rzeczy na pewno nie wiesz.

Warto poznać koszty, z którymi musisz się liczyć, gdy już będziesz miał aplikację mobilną. Obowiązuje tu ulubione powiedzonko mechaników – “panie, to zależy”. A zależy przede wszystkim od: liczby użytkowników, skomplikowania i infrastruktury aplikacji.

Pokażę Ci, krok po kroku z jakimi kosztami trzeba lub można się liczyć – można, bo nie wszystkie koszty są obowiązkowe.

Spis treści:

  1. Koszty aplikacji w Google Play i AppStore
  2. Serwer i infrastruktura
  3. Prowizja od sprzedaży dla AppStore i Google Play
  4. Obsługa aplikacji
  5. Support aplikacji

1. Koszty aplikacji w Google Play i AppStore (koszt obowiązkowy)

Tak, żeby Twoja aplikacja dostępna była w sklepie Google Play i AppStore konieczna jest opłata za tzw. konto developerskie.

  • W Google Play (Android) kosztuje to 25$ i płacisz raz i masz spokój dożywotnio.
  • Z AppStore (iOS) tak kolorowo nie jest – musisz płacić 100$ rocznie.

Podsumowując aplikacja w Google Play i AppStore to koszt 125$ w pierwszym roku, a później 100$ rocznie za samego AppStore.

2. Koszty serwera i infrastruktury

Tutaj zaczyna się właśnie nasze “zależy”. Są aplikacje takie jak Uber, które potrzebują serwerów. A potrzebują serwera po to, żeby kierowca dostał informacje o tym, że ty zamawiasz przejazd. Najprościej mówiąc – jeśli Twoja aplikacja wymaga np. logowania i rejestracji przez użytkowników to na 99% potrzebujesz serwera.

Jaki jest koszt takiego serwera? Nie będziemy się rozwodzić nad wszystkimi opcjami, więc wybierzemy jako przykład serwer na platformie Heroku. To nie jest najtańsza opcja – ale bardzo wygodna.

Koszty dla aplikacji, z której korzysta 5000 użytkowników wyglądają mniej więcej tak:

  • Baza danych na Heroku – 50 $ / msc. Jest też opcja za 200$, ale na początek ta za 50$ wystarczy – jak będziesz potrzebował tej za 200$ to tylko pozazdrościć, bo to znaczy, że aplikacja ma naprawdę dobre wzięcie i setki tysięcy użytkowników.
  • Serwer na Heroku – 50$ za dwie instancje / msc – i tutaj podobnie – im więcej użytkowników, tym więcej będziesz potrzebował instancji. Ale w większości przypadków na początku to będzie wystarczające.
  • Serwer do plików statycznych takie jak zdjęcia, filmy to koszt około 5-10$ / msc – czasami nawet mniej, ale to znowu zależy ilu użytkowników i jak wiele materiałów odtwarzają.

Podsumowując: serwer + baza danych to koszt 110$ za miesiąc.

3. Prowizja od sprzedaży dla AppStore i Google Play

Sprzedajesz dostęp do swojej aplikacji mobilnej? AppStore i Google Play pobiorą 30% prowizji. Spokojnie – my w Softroids wiemy jak zrobić, żeby pobrali Ci tylko 15%.

Przykład: sprzedajesz dostęp do aplikacji za 100 zł / msc. Google Play lub AppStore potrącają z tego sobie 15 zł.

4. Koszty obsługi aplikacji (nieobowiązkowe)

Jedne firmy biorą miesięczny abonament za utrzymanie aplikacji, inne rozliczają się godzinowo za konkretne zadania. My w Softroids stosujemy opcję godzinową 200 zł netto / h, która wychodzi najkorzystniej dla klientów.

Średnio jest to koszt 180 zł – 360 zł / 3 miesiące. I są to najczęściej drobne zmiany, których wymaga AppStore lub GooglePlay. Załóżmy, że w aplikacji jest do zrobienia coś, co wymaga 5h pracy to wtedy będzie to koszt 1000 zł, ale takie sytuacje rzadko się zdarzają.

5. Support aplikacji (nieobowiązkowe)

Tutaj też zależy, czy tego potrzebujesz. Jeśli chcesz, żeby firma odpowiadała na maile od użytkowników to będzie to kosztowało około 100 zł netto  / h. Oczywiście możesz też odpowiadać sam.

Podsumowanie

Podsumowując, aplikacja z której korzystać będzie 5000 użytkowników to koszt około 150$ miesięcznie + dodatkowe opłaty za opcjonalny support (100 zł / h) lub poprawki błędów (200 zł / h).

Zdjęcie: https://www.pexels.com/photo/notebook-beside-the-iphone-on-table-196644/